Pages

Saturday, September 25, 2010

Belerang atau black powder,story behind the energetic powder.......

Ok,sekarang aku nak tunaikan janji aku untuk cerita pasal belerang,seperti yang dijanjikan dalam post kabad/kabait the chemistry view.Belerang dalam bahasa melayu ade dua maksud,1.belerang yang leyh terbakar dgn cepat seperti di dalam mercun dan yang digunakan dalam arquebus atau 2.belerang yang berwarna kuning dan selalu digunakan sebagai pesticide dan menghalau ular(nama nyer yang lebih famous adalah sulphur).

Belerang yang kite nak cerita nieyh yang no 1,belerang terdiri dari 3 bahan asas:Potassium nitrate/kalium nitrat,arang kayu,sulfur.Belerang boleh digunakan tanpa sulfur,tetapi keupayaannya akan berkurangan.
Belerang dalam mercun berlainan mengikut jenis,belerang bunga api akan dicampurkan dengan serbuk besi,aluminium,magnalium,magnesium atau titanium.Manakala belerang yang ada di dalam mercun yang meletup memerlukan tahap deflagration yang tinggi,terdiri dari magnesium atau aluminium bersama dengan potassium perchlorate.Jenis ini lebih dikenali sebagai flash powder.

Belerang ini telah dicipta oleh pebagai suku kaum manusia,selalunyer kite refer kepada china kerana mencipta belerang,tetapi sebenarnya masyarakat arab,mongol,india dan eropah juga menemui belerang.
Ahli kimia senjata arab,Hassan Ar-rammah ialah orang pertama yang menceritakan cara membuat belerang,penulenan potassium nitrate dari abu kayu(potassium karbonat).Dia juga menceritakan 107 campuran belerang dan 22 daripadanya adalah untuk roket di dalam bukunya:al-Furusiyyah wa al-Manasib al-Harbiyya (The Book of Military Horsemanship and Ingenious War Devices).
Teringin rasanya nak baca buku nieyh.......

Video pembakaran belerang dari Yusoff:
http://www.youtube.com/watch?v=pOV4h-qkXBU

Persamaan kimia ketika belerang terbakar:

2 KNO3 + S + 3 CK2S + N2 + 3 CO2
Atau lebih tepat lagi,tetapi masih ringkas:

10 KNO3 + 3 S + 8 C → 2 K2CO3 + 3 K2SO4 + 6 CO2 + 5 N2
The burning of gunpowder does not take place as a single reaction, however, and the byproducts are not easily predicted. One study's results showed that it produced (in order of descending quantities): 55.91% solid products: potassium carbonate, potassium sulfate, potassium sulfide, sulfur, potassium nitrate, potassium thiocyanate, carbon, ammonium carbonate. 42.98% gaseous products: carbon dioxide, nitrogen, carbon monoxide, hydrogen sulfide, hydrogen, methane, 1.11% water.

Komposisi belerang nieyh telah distandardkan,komposisi standard:75g potassium nitrate,15g arang kayu,10g sulphur.Belerang jenis ini digunakan di dalam pyrotechnics sebagai cas pengangkat,belerang asas dan sebagai star.

Potassium nitrate boleh didapati sebagai baja,nama jenis baja nieyh nitrate of potash,selalunya ia di dalam keadaan yang tidak cukup ketulenannya,jadi ia perlu melalui proses menulenan.Selalu aku pakai otassium nitrate grade lab je,ade gak mencari grade baja,kerana ia jauh lebih murah (hampir 16 kali ganda!).

Gambar belerang terbakar (koleksi sendiri!):


Ok,kite sambung cerita nnti ek!

15 comments:

Nor Azman said...

Salam...macamana saya nak dapat potassium nitrate. Email saya di azman1472@gmail.com

casperthemanace said...

Boleh terangkan cara untuk menulenkan Potassium Nitrate gred baja

kuro96inlaila said...

@casperthemanace

selalunya gred baja da cukup kalau nak buat belerang.potassium nitrate gred baja tu berwarna ke putih je?

Unknown said...

kat mana nak cari potassium nitrate pure punye?.Saya buat black powder pun pakai sodium cloride.

kuro96inlaila said...

Potassium Nitrate (KNO3) boleh dibeli dari syarikat Progressive Scientific di Batu Cave,boleh google untuk cari alamat dan maklumat-maklumat lain syarikat berikut.

Saya sarankan kalau nak beli untuk pembuatan black powder,beli jenama Bendosen gred CP (chemically pure).Gred ni da cukup tulen untuk pembuatan black powder dan harganya murah berbanding gred lain.

Anonymous said...

Brp hrge tuk kno3 1btol?dan bpe gram?

Anonymous said...

Bro, bleh cite lebih tperinci cam na nak proses buat belerang ni

Miss Cupcake said...

Asslm.. saye tgh mencari info utk buat project volcano. ade web ni suggestkn potassium nitrate. so kat mane nk beli dan mahal tak harga?

Miss Cupcake said...

Asslm.. saye tgh mencari info utk buat project volcano. ade web ni suggestkn potassium nitrate. so kat mane nk beli dan mahal tak harga?

Anonymous said...

Aku ada banyak sulfhur kuning tapi x tau nk buat apa . Paling kuat pun untuk ular . Ade sesiapa nk beli

Unknown said...

sy nk beli sulfur .detail your adress

Unknown said...

Boleh buat bom ikan kn...

Unknown said...

boleh buat smoke bomb tak ?

Unknown said...

boleh buat smoke bomb tak ?

afzal5959 said...

sy nk bli kesemua brg to dkt mna ye..dkt mna blh senang dpt ..ap brg2 dia ye..blh bgtau lbih detail x